"A szemek szeretettel kísérjék
a kezek munkáját"
( Rudolf Steiner)

2010. május 6., csütörtök

Föld 4/2


Nagycsoportosnak lenni csupa izgalom!
Ezen a héten varázslatos úton jártunk... meg sem álltunk a Naprendszerig!


Vizuális nevelés
Délelőtt a múlt héten elkezdett bolygók kasírozását fejeztük be,
majd másnap kifestettük őket.
Könyvekből próbáltuk meghatározni méretbeli, színbeli, tulajdonságai béli eltéréseiket.

Végül elkészítettük gyermekszemmel megtervezett "saját" Naprendszerünket! Remek lett!
Neveiket szinte az összes gyerek megjegyezte már. Van, aki Naptól számított távolságuk szerint elsorolja őket!
Kipróbáltuk a héten a fazekasmesterséget is!
Agyagedényeket készítettünk..

Környezet megismerésére nevelés
Ezen a héten azt igyekeztük bebizonyítani, hogy Mi mind, akik a Földön élünk, hatással vagyunk egymásra, szükségünk van egymásra, összetartozunk.
Egész héten azt vizsgáltunk, milyen élőlények tarkítják világunkat, milyen kapcsolat van közöttük/tünk és hogyan tarthatjuk fent ezt a törékeny egyensúlyt.
A hét elő napján "Élőlénykutató sétára " indultunk.
Megfigyeltük mennyi élőlény bújik meg, már egy egyszerű háztájéki kis udvarban is.
Először Marika néniék báránykáit látogattuk meg,
aztán körbenéztünk Magdi néni háza tájékán.
Megfigyeltük a levélen megbújó levéltetveket,
a hangyákat,

megnéztük a kertben mekkorára tud nőni a búza, még azt is megfejtettük mitől lehet ez a látványos fejlődés!

megkóstoltunk néhány retket...
végül három csapatba szerveződve papírra vetettük az udvarban látott, halott, felfedezett élőlényeket.


Persze játékra is maradt időnk.

Hazafelé meglepett és lehűtött minket egy kis nyári zápor!
Délelőttönként megépítettük álmaink faluját, városát...


De legnagyobb figyelmet a héten a növényeknek szenteltünk. Egész héten ültettünk!
Hol a csoportszoba ablakába muskátlit,

hol dísztököt az ovi udvarra (köszönjük Janka!),
néha pedig még kísérletezésre is maradt időnk.

kísérletek 1.
Három üvegpohárba virágpalántát ültettünk.
Kavicságyra, homokba és földbe. Arra vagyunk kíváncsiak, melyikkel mi történik... bár néhányan már ültetéskor sejtették... mi azért kivárjuk.

Kísérletek 2.
Erdőt "gyártottunk", homok asztalra ültettünk, megfigyeltük mi történik egy erdővel és mi egy

szántófölddel, ha szélvihar támad!
A homokozó vizező asztalt, most terepasztalként használtuk.
Homokkal töltöttük
és benépesítettük az erdőnkkel.

Kísérleteink összegzéseként megbeszéltük, miért fontosak a növények a Földön, mi lenne, ha nem lennének.
Mindenki mondhatott egy okos gondolatot a fenti témáinkról, Földünkről, a bolygókról, növényekről, növényvédelemről...és megfoghatta a fonal egy részét. Ahogy a sok okos gondolat szövődött, úgy szőttünk közösen mi is "pókhálót" . Megbeszéltük, hogy így tartozunk össze, mi mind ezen a Földön. Minden élőlény minden élőlénnyel.
Felvetettük mi lenne, ha valaki hiányozna ebből a láncból... ha nem lennének állatok, vagy növények, hogyan boldogulna a többi Földlakó nélkülük...
Táplálékláncokat alkottunk gondolatban, rácsodálkozva az élet körforgására. Születtek érdekes és vicces táplálékláncok is...
Nehezen emészthető téma ez egy gyermek számára. A csillagászatról nem is beszélve!
Azt hiszem, ezen a héten elindult valami, amit folytatni kell, magyarázatot kell adni a folyamatosan születő gyermeki kérdésekre, a lehető legközelebb kell hozzájuk hozni a környezetvédelem ügyét. Tegyük együtt!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése